måndag 21 juni 2010

Blommor och argbiggor

Jag har haft en bra trädgårds dag i dag, efter två dagar sittande i en idrottshall så var det skönt att vara ute och jobba hela dagen.

Jag tog en runda i kväll med kameran och min gamla ros som har stått här sen säkert 50 -60 talet hade börjat slå ut och den doftar så starkt.

Det här är en söt växt som jag har frösått en gång i tiden, jag har fått fröna från trädgårdsamatörerna, det är en slingerväxt med små svarta blommor ca 5mm stora så man ser dom inte om man inte går och tittar efter.
Den har inget svenskt namn utan bara latinskt och för tillfället så kommer jag inte ihåg vad den heter men har det upp skrivet förstås, det roliga är att den får stora frökappslar ca 3 cm långa

Nu har den förädlade vita Tryn slagit ut den heter Kristall, den har jag ärvt av min kompis som tyckte den blev för stor för hennes lilla trädgård.


Nu har jag smakat på några Mullbär som var klara på min lilla buske i växthuset.




Dom här växer också i växthuset i min jordbädd och dom ska vi smaka till midsommarafton det blir en var    = )
Jag ville testa att ha jordgubbar i växthuset för att få tidigare bär och det funkar ju så till nästa år ska jag ha fler plantor, nu har jag bara två .

I dag har jag retat getingar, dom hade en liten byla som jag tog bort och jösses så snabba dom var, samtidigt som jag peta på bylan så stack det till i benet och det gjorde sabla ont men då gick jag till växthuset där jag har en Alovera planta och så skar jag av ett blad och tog ut den geleaktiga kladdet i bladet och la på sticket och efter fem minuter kändes det inget ting så en sådan planta ska man ha hemma den är bra till allt brännmärken skavsår mm.

2 kommentarer:

  1. Så spännande att se mullbär i din hand. Har aldrig förstått att de är så små, eller att de går att äta:-) Suck, det är mycket man inte vet...

    Ha det fint! H.

    SvaraRadera