tisdag 11 maj 2010

Hysteri

I bland kan jag inte förstå denna hysteri med växter att man vill ha vissa till vilket pris som helst (nästan), blodört Sanguinaria tex. kostar enkel 139 kr och fylld 198 kr på Zetas i år.


Ursäkta dålig bild, den enkla är inte särskilt vacker på minner om våran vitsippa, den fyllda är fin men i bland blir jag så fundersam vad för är jag beredd att betala så mkt för vissa.

Denna primula som jag hittade en röd för femton år sedan har nu frö sått sig och korsat sig bra i mina rabatter och jag blir jätte glad när jag ser den varje vår.

Vad är det som gör att vissa ska vara värda så mkt mer för den stora massan, jag går runt och njuter åt alla växter som slår ut och kan nog räkna ut att det ligger massa pengar i denna trädgård på bara växtköp.
Vist förstår jag det hela med tillgänglighet, förökning och efterfrågan mm men känner ändå att nästan alla växter blir man lika glad för så egentligen skulle det vara kul att bygga upp en ny trädgård med växter som inte räknas som rariteter och dyra.

Men visst kan jag också erkänna att det ligger en viss sport i det hela att ha rariteterna i sin trädgård.

Ja detta var ännu en förvirrande tanke i mitt huvud. Nu ska jag gå ut och njuta av denna soliga dag dom är ju inte så vanliga just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar