söndag 2 september 2012

BLIDÖ Tänk att jag har haft en dröm i 38 år att åka till Blidö som ligger i Stockholmskärgård och inte långt från Norrtälje. Så förra helgen så åkte vi dit, det var fantastiskt att se allt med vuxna ögon denna gång.
Två korta färjeturer är det först.
Vi hade sådan tur med vädret, in över fastlandet så åska det och regnadet och inte fören vi skulle åka hem vid halv fyra så kom regnet.
Det här är Blidö prästgård där min morfar och mormor bodde ett tag på 70 talet då morfar var kyrkoherde där. Det har tyvärr blivit mkt tråkigare i dag, förr växte vildvin på fasaden och det var nog en snyggare dörr och andra fönster på den tiden och den fina grusgången framför huset där morfar drog ett sträck som man inte fick gå på är i dag asfalterad. Och tänk så litet och så korta avstånd det är med vuxna ögon sätt.
I denna kyrka har jag genom lidet några gudstjänster, om man gick i kyrkan så fick man 5 kr i veckopeng av morfar när man var hos dom, det var mycket pengar då.
Denna altar tavla kände jag genast igen när jag kom in i kyrkan, den satt jag och tittade på som barn när jag skulle uthärda en timmes gudstjänst, det var långt på den tiden med en lång och seg predikan som jag som barn inte kunde knyta ann till.
Självklart blev det ett dopp i Kyrkviken, dit brukade vi gå med mormor och bada i bland.
Vi avslutade denna fantastiska dag med middag i gulliga Norrtälje där solen hade brutit fram och bjöd på en underbar solig kväll. Det var fantastiskt att komma tillbaka och få uppleva Blidö igen, vadför jag inte har kommit mej för att åka tillbaka när det ändå bara är en resa på ca två och en halvtimme dit ja det kan man fråga sig och ha många ursäkter för men nu blev det i alla fall av och inte var det tack vare mej heller som det blev av måste jag erkänna.

1 kommentar:

  1. Vad bra att det blev av, även om det inte var tack vare dig. Hoppas att din sommar varit bra. Kram

    SvaraRadera